Dalam kereta penumpang, enjin diesel tidak pernah benar-benar
ditangkap atas. Pada pertengahan 70-an lewat, diesel
enjin kereta penumpang itu notis lonjakan
jualan yang disebabkan oleh sekatan minyak OPEC, walaupun yang
hanya penembusan sebenar yang penting bahawa diesel
enjin telah dibuat dalam pasaran.
Walaupun enjin diesel yang lebih cekap,
lapan masalah sejarah yang mungkin telah diadakan
mereka kembali.
1. Disebabkan oleh nisbah mampatan yang lebih tinggi,
enjin diesel cenderung menjadi lebih berat daripada yang setara
petrol enjin.
2. Diesel kenderaan dan enjin diesel cenderung untuk
lebih mahal daripada gas.
3. Kerana berat dan pemampatan
nisbah, enjin diesel cenderung untuk mempunyai julat RPM yang lebih rendah
daripada enjin gas. Ini akan memberikan enjin diesel lebih
tork dan bukannya kuasa kuda yang lebih tinggi, dan ini cenderung
untuk membuat kenderaan diesel yang lebih perlahan dalam sebutan pecutan.
4. Enjin diesel perlu disuntik bahan api,
dan dalam suntikan bahan api yang lepas adalah sangat mahal
dan kurang dipercayai.
5. Enjin diesel cenderung untuk menghasilkan lebih banyak
asap dan bau yang sangat melucukan apabila berbanding untuk petrol
enjin.
6. Mereka sukar untuk bermula dalam cuaca sejuk
dan jika ia mengandungi palam cahaya, enjin diesel
mungkin memerlukan anda menunggu sebelum anda memulakan
enjin bahawa palam cahaya boleh memanaskan.
7. Enjin diesel lebih bising daripada
gas dan enjin cenderung untuk bergetar agak sedikit.
8. Minyak diesel adalah kurang daripada gas.
No comments:
Post a Comment